|

7 Wonders – ביקורת

7 Wonders – ביקורת

שבעה פלאים

המשחק Seven Wonders (מעתה ועד סוף המאמר – אני אקרא לו בשם העברי "שבעה פלאים") הוא משחק לשניים עד שבעה שחקנים, בעל ת'מה של מאבק תרבויות וציווילזציות בעת העתיקה. כל אחד יקבל פלא שיציין את העם שלו, וכל פלא (אם תבנו אותו) ייתן את הבונוסים המיוחדים שלו.

אז תשיגו כסף ,צבא, יוקרה, מדע, תרבות וכל זה בלי לוותר על המשאבים שלכם. תענוג.

המשחק הינו קצר באורכו (כ15 דקות לכל משתתף) ומתאים גם לשבעה שחקנים (שכולנו יודעים כמה קשה למצוא משחקים כאלו שהם לא משחקי מסיבה).

 

סוגה: משחק תחרותי מסוגת צבירת נקודות (יש כמה דרכים לצבור נקודות, ועל מנת לנצח יש לצבור נקודות ביותר מדרך אחת).

רמת קושי: בינונית.

אורך: קצר – לרוב משחק של חמישה או שישה שחקנים יגמר תוך שעה.

ת'מה: פלאי העולם העתיק, איפה שסוחרים בזהב וחרסינה, ונלחמים באמצעות סוסים (נראה לי…)

כבדות המשחק: קל.

רכיבים: 8 פלאים (מצייג את השחקנים – לכל אחד פלא), קלפים (מחולקים לשלושה עידנים – I, II, III – כן, הם לא מקוריים, אני יודע), מטבעות זהב, אסימוני צבא.

 

מהלך המשחק:

 

המשחק מתחיל בכך שכל אחד מגריל לעצמו פלא (ולפי זה, עם). כל פלא מייצר כל תור משאב. במשחק יש שבעה סוגי משאבים (עץ, חימר, אבן, עפרת ברזל, זכוכית, פפירוס, בד).

מתחילים בתקופה הראשונה – כל אחד מקבל חבילה עם קלפים בידו (כמות השחקנים ועוד 1), כל הקלפים מהתקופה הראשונה. כל אחד בוחר מהחבילה שבידו קלף, ומעביר את החבילה ימינה. במקביל (!) כולם חושפים את הקלפים שהם בחרו.

לעתים לקלף יש עלות – או זהב (שכדאי שיהיה לך), או משאבים אחרים (שגם כדאי שיהיה לך). משאב שאינך מייצר (או אינך מייצר מספיק) – אתה רשאי לקנות מאחד השכנים שלך (מימין או משמאל) בעלות של 2 זהב למשאב. זאת כמובן בהנחה שהשכנים שלך מייצרים את המשאב. אם אין לך די זהב או די משאבים – לא תוכל לבנות את הקלף. אם לא תוכל לבנות את הקלף (או תבחר שלא) – תוכל להשליך אותו לקופה עבור 3 מטבעות זהב, או להשתמש בו כדי לבנות את השלב הבא בפלא שלך (בתנאי שיש לך מספיק משאבים לזה).

לאחר מכן התהליך חוזר על עצמו, רק שבכל חבילה יש קלף אחד פחות. ככה עד שנשארים שני קלפים בכל חבילה – ואז משליכים אחד ומשתמשים בשני.

בסוף העידן – יש מלחמות. אתה לא צריך להיות חזק – רק יותר חזק מהשכנים שלך. כל אחד נלחם פעמיים – מול שני השכנים שלו מימין ומשמאל. כל נצחון מביא נקודות (1 בשלב I, ואז 3 בשלב II, ובסוף 5 בשלב III), בעוד שהפסד עולה בנקודה בסוף המשחק (עד למקסימום של מינוס 6).

ואז ממשיכים לעידן השני, בדיוק באותו האופן – רק שהסבב מתהפך, כל שחקן מעביר את החבילה שמאלה ולא ימינה.

 

מטרת המשחק:

לצבור כמה שיותר נקודות בסוף המשחק – וכך לנצח.

יש כמה דרכים לצבור נקודות:

  • צבא – כל נצחון והפסד משנים את הניקוד.
  • זהב – על כל 3 מטבעות זהב מרוויחים נקודה.
  • מדע – על כל קלף מקבלים נקודות לפי כמות הקלפים שיש לך מאותו סוג בריבוע (כלומר 1 שווה נקודה, 2 שווים 4, 3 שווים 9), וכל סט שיש לך של שלושה שונים שווה עוד 7 נקודות.
  • תרבות – קלפים כחולים שווים נקודות כשלעצמם
  • גילדות – קלפים סגולים מביאים נקודות בסוף המשחק לפי בונוסים ספציפיים
  • פלא – ככל שהשלמת יותר את הפלא הוא שווה יותר נקודות.
  • ועוד קלפים צהובים, אפורים וחומים שיכולים להביא לך ניקוד.

 

אפיון המשחק:

כמו כל משחק, גם משחק זה מחולק לחמישה מאפיינים –

מורכבות – כמה קשה להתמקצע במשחק. משחקים קלים הינם בעלי מורכבות נמוכה, משחקים כבדים בעלי רמת מורכבות גבוהה.

מזל – כמה ניתן לשלוט במשחק, ואיזה אלמנטים של מזל יש בו. במשחקים רבים יש אלמנט של קלפים או קוביות – ורמת המזל נקבעת לפי כובד המשקל של אלמנטים אלו.

אסטרטגיה – כמה חשוב לתכנן לטווח ארוך. משחקים רבים נעים בין אסטרטגיה לטקטיקה, כאשר האסטרטגיה הינה כמה ניתן לתכנן לטווח הארוך וכמה זה רלוונטי ולא משתנה למשחק.

אינטראקציה מול שחקנים – כמה אתה משחק מול השחקנים האחרים. האם האינטראקציה ישירה? עקיפה? לא קיימת בכלל?

ריפלייאביליות – כמה המשחק משתנה בכל פעם שאתה משחק אותו? האם הוא יהיה דומה? שונה? האם ניתן לשחזר את אותה אסטרטגיה ולקבל אותן תוצאות?

 

מכיוון שאלו המאפיינים של כל משחק – בואו נבחן את שבעה פלאים.

מורכבות: 4 מתוך 5. המשחק מורכב מכמה דברים, ולכן צריך לשים לב להכל.שימו לב לא להיות בפיגור בסוף המשחק, כי בעידן השלישי יותר קשה להשיג את המשאבים לקלפים.

מזל: 2 מתוך 5. בנוסף לפלא בתחילת המשחק, הקלפים מוגרלים. יש אלמנט של מזל, אבל אם תבחר נכון, הקלפים הנכונים יהיו אצלך.

אסטרטגיה: 4 מתוך 5. יש מקום לאסטרטגיה ארוכת טווח. לא תמיד תקבל את הקלף שתרצה, ולעתים תצטרך לעבוד קשה בשביל הקלף ההוא, אבל יש מספיק מקום לתמרון ולטעויות.

אינטראקציה מול שחקנים: 4 מתוך 5. יש אינטראקציה ישירה. אמנם רוב האינטראקציה היא מול שני השכנים שלך, אבל יתכן והם עושים אינטראקציה עם השכנים שלהם, וכו. בעיקר מסחר וקרבות מול השכנים שלך.

ריפלייאביליות: 3 מתוך 5. אם תדבוק באותה אסטרטגיה, יתכן ותשיג את אותן תוצאות. יתכן גם שלא. יתכן ששינוי האסטרטגיה באמצע גם יעזור. אבל יש סיכוי לשחזר תנאים דומים בכל משחק.

 

 

המלצות

למי המשחק מתאים?

המשחק מתאים למי שכבר ניסה משחקים בעברו, ורוצה את השלב הבא, כמו גם לחובבי היסטוריה. המשחק איננו מכיל מלחמות ישירות (לא באמת – אין אובדן חיילים), ולכן הוא קליל ולא שובר חברויות.

אישית הייתי ממליץ על המשחק לקבוצות של 5 או יותר, כי אז המשחק נחשף במלואו.

 

טקטיקות למתחילים

בתור שחקן מתחיל – תדבוק באסטרטגיה אחת.

תתחיל מלהרחיב את בסיס המשאבים שלך. תשתדל שהכל יהיה בהישג יד – או אצלך או אצל שכניך.

קלפי שוק שמאפשרים לקנות משאבים בזול או שמייצרים משאבים (קלפים צהובים) – שווים מאוד, לרוב הם בחירה ראשונה.

שים לב לגילדות שלך – אמנם זה רק בשלב האחרון, אבל שים לב איזו הכי משתלמת לך.

בכלל, בעידן השלישי – תחשוב בכל מהלך מה יביא לך הכי הרבה נקודות.

טקטיקות למנוסים

אין טקטיקה מנצחת אחידה.

מדע יכול להיות שווה המון נקודות – 30 נקודות אם הצלחת להשלים לפחות 2 סריות.

שים לב שיש לנסות לשמור על ממוצע נקודות לקלף של 4-5. אם תצליח בכך, תנצח.

אם תגיע ל70 נקודות – כמעט בוודאות תנצח. עם 65 גם הסיכויים לטובתך.

תזהר מלוותר כלל על הצבא – זה ההבדל בין מינוס 6 נקודות לבין פלוס 18. זה עוד 24 נקודות. זה המון!

מהלך טוב בעידן III הוא מהלך ששווה 7 נקודות. כל מה שמעל – הוא מצוין.

 

כתוב תגובה

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם