|

Dead of Winter – ביקורת

Dead of Winter – ביקורת

המשחק Dead of Winter (מעתה ועד סוף המאמר – אני אקרא לו בשם שהיו אמורים לקרוא לו "מוות בחורף") הוא משחק לשניים עד חמישה שחקנים, בעל ת'מה של חבורת ניצולים באפוקליפסת זומבים בעיירה קטנה בוויסקונסין. ואם זה לא מספיק – אז גם קר. ממש קר. ממש ממש קר.
המשחק הינו משחק בינוני באורכו, ומתאים לשחקנים שמחפשים משחק פשוט יחסית אבל מגוון

סוגה: משחקי חצי שיתופי, מסוגת האסונות (כל תור קורה משהו רע)
רמת קושי : בינונית
אורך : משתנה (ישנן משימות באורכים שונים – החל מקצרות בנות שעה משחק, ועד לארוכות של ארבע שעות משחק).
ת'מה : זומבים! חורף! ניצולים! אה, זומבים!
כבדות המשחק : משחק בינוני.
רכיבים : לוח מרכזי, 6 אתרים נפרדים מהלוח המרכזי, סימונים לדמויות ולזומבים, קלפי דמות, קלפי משימות, קלפי אבן-דרך (CrossRoads), קלפי חפצים (מחולקים ל7 ערימות – אחת לכל אתר ואחת התחלתית), קוביות, אסימונים ועוד.

מהלך המשחק:
המשחק עצמו מתחיל עם משימה (שנבחרה מראש). המשימה הזאת קובעת את הזמן שיש (בסיבובים), ואת המוראל שיש (כמה אפשר לאבד לפני שמתים). כל שחקן מקבל גם משימה אישית, שיכולה להיות יחד עם המשימה הראשית – או נגדה (קלפי בוגד). לאחר מכן כל שחקן מקבל באקראי שתי דמויות, והמשחק יכול להתחיל.
בכל תור כל שחקן מגלגל קוביות – אחת על כל דמות שברשותו ועוד אחת נוספת (מתחילים עם 3 קוביות, ניתן להוסיף או לאבד דמויות). הקוביות האלו קובעות מה אפשר לעשות.
[כל שחקן מקבל לוח שמסביר על כל מה שאפשר לעשות, אל דאגה].
חלק מהפעולות לוקחות קוביה, וחלק לא. לחלק יש צורך בהצלחה מסוימת (דמות מסוימת צריכה מעל 4 בשביל לחפש, נאמר).
הפעולות שצריכות קוביה:
התקפה
חיפוש
בניית מחסום
ניקוי פסולת
משיכת זומבים
פעולות שלא מצריכות קוביה (כלומר, אין הגבלה לכמה אפשר לעשות בתור):
לשחק קלף
להוסיף קלף
להזיז שורד – בסכנה לחשיפה לקור
לתת מזון
לבקש משהו
לתת משהו לשחקן אחר
להצביע להדחה
בכל תור גם נשלף קלף אבן-דרך (Cross-road), שאולי קורה, ואולי לא – לרוב תלוי בסיטואציה (אם דמות מסוימת במשחק, אם תקפו זומבי בתור, וכו'). השחקן שמימין לשחקן הפעיל קורא לעצמו את הקלף, מחליט אם הוא מתקיים, ואז לרוב מתאפשרת בחירה בין שני דברים (להגלות דמות בתמורה ל1 מוראל, לדוגמא). הקלפים האלו מוסיפים המון אופי למשחק.

מטרת המשחק:
מטרת המשחק,כמו ברוב המשחקים החצי שיתופיים – להשלים את המשימה האישית (ו/או הכללית). כל אחד מקבל משימה אישית, והמטרה שלך היא קודם להשלים אותה. אם אתה הבוגד, אז רק אותה. אחרת את כל המטרות האחרות גם. קשה להגיד מה המטרה של המשחק, בגלל שיש משימות משתנות.

אפיון המשחק:
כמו כל משחק, גם משחק זה מחולק לחמישה מאפיינים –
מורכבות – כמה קשה להתמקצע במשחק. משחקים קלים הינם בעלי מורכבות נמוכה, משחקים כבדים בעלי רמת מורכבות גבוהה.
מזל – כמה ניתן לשלוט במשחק, ואיזה אלמנטים של מזל יש בו. במשחקים רבים יש אלמנט של קלפים או קוביות – ורמת המזל נקבעת לפי כובד המשקל של אלמנטים אלו.
אסטרטגיה – כמה חשוב לתכנן לטווח ארוך. משחקים רבים נעים בין אסטרטגיה לטקטיקה, כאשר האסטרטגיה הינה כמה ניתן לתכנן לטווח הארוך וכמה זה רלוונטי ולא משתנה למשחק.
אינטראקציה מול שחקנים – כמה אתה משחק מול השחקנים האחרים. האם האינטראקציה ישירה? עקיפה? לא קיימת בכלל?
ריפלייאביליות – כמה המשחק משתנה בכל פעם שאתה משחק אותו? האם הוא יהיה דומה? שונה? האם ניתן לשחזר את אותה אסטרטגיה ולקבל אותן תוצאות?

מכיוון שאלו המאפיינים של כל משחק – בואו נבחן את מוות בחורף.
מורכבות: 3 מתוך 5. המשחק מורכב מכמה דברים, ולכן צריך לשים לב להכל. גם לאיזה חפצים תרצה לשים על איזו דמות, גם מי נמצא איפה ומה היכולות שלו, כמה שווה למשוך רעש וכו'. אבל בסופו של דבר, אחרי כמה משחקים מתרגלים לכל מגוון האפשרויות. כרטיסי השחקן מאוד מועילים ועושים סדר.
מזל: 4 מתוך 5. קלפים וקוביות. אתה יכול להחליט מה אתה רוצה לעשות בסיבוב שלך, ואז לגלגל גרוע, ואז להתפשר בפעולות אחרות שאתה יכול לעשות. יש המון משמעות לתוצאות הקוביה, אבל יש כמובן יותר משמעות לכמות הקוביות – ולכן יש אלמנטים של אסטרטגיה בדרך להשגת הקוביות. כמו כן, אם שחקן שלף קלפים טובים בהתחלה, או בחיפושים, המשחק יהיה יותר קל לשחקן.
אסטרטגיה: 3 מתוך 5. יש המון אסטרטגיה ארוכת טווח. אבל כיוון שהמשחק נגמר בין 6 ל12 סיבובים, יש זמן מאוד מוגבל לקיים את האסטרטגיה הזו. אם באחד הסיבובים לא יצא לך התוצאות קוביה שרצית – זה משנה את כל האסטרטגיה.
אינטראקציה מול שחקנים: 4 מתוך 5. יש אינטראקציה ישירה. לא תוקפים אחד את השני, אמנם, אבל יש אפשרות רבה להציק ולהפריע – הגליה, אי השתתפות במשברים (או השתתפות שקרית), העמסה על המחנה, או לחלופין התבצרות להצלה של שחקנים, או תזוזה של שורדים, או כל מיני דברים אחרים.
ריפלייאביליות: 5 מתוך 5. המשימה משתנה בכל משחק. המשימות האישיות משתנות בכל משחק. הדמויות שאתה מקבל משתנות בכל משחק. סדר הקלפים משתנה – ויש המון שוני בהם (בעיקר באבני-הדרך). אין שני משחקים שיראו אותו דבר, גם אם ממש תתאמצו כולכם לקיים את אותה אסטרטגיה כל הזמן.

המלצות
למי המשחק מתאים?
המשחק מתאים למי שכבר ניסה משחקים בעברו, ורוצה את השלב הבא. התמה של הזומבים היא קלילה, הגרפיקה מצוינת, וכן הוא מושך את העין – אבל יש לדאוג שמי שמשחק בזה לא מפחד ממשחקי לוח. המשחק מתאים למי שנמאס לו מקטאן/טליסמן/טיקט טו רייד והוא מחפש משהו עם קצת יותר בשר… (זומבים?)

טקטיקות למתחילים
בתור שחקן מתחיל – שים לב למשימה האישית שלך.
אם אינך הבוגד – דאג לשמור תמיד על המשימה האישית שלך במקביל למשימה הקבוצתית. אתה לא רוצה שמישהו אחר בתורו יסיים את המשימה הקבוצתית, ואתה תישאר ללא המטרות שהוצבו לך אישית.
אם אתה הבוגד – אל תגלה את זה בשום שלב, ואל תחשוף את עצמך מהר. אל תפריע במשברים – אלא רק תתרום (או תגיד שאין לך מה לתרום, גם בסדר). שים לב שיש לך מה להשלים לפני שהמוראל יורד ל0, ולכן קודם תדאג לזה – אבל לא באופן שקוף מדי. נסה לעשות כאילו אתה ממשיך את המשימה הראשית של הקבוצה.

טקטיקות למנוסים
אין טקטיקה אחידה במשחק הזה, כמובן. הדבר היחיד שאני הייתי ממליץ – אל תשתמשו בכלי של ההגליה אלא אם אתם בטוחים שהוא הבוגד. בטוחים.
במשחק של 4 שחקנים (ממוצע), אם הגלתם שחקן שאיננו בוגד, ונשאר לכם הבוגד אתכם, נשארתם שניים שאמורים לסיים את המשימה – וזה קשה עד בלתי אפשרי.
אם במקרה אתה הבוגד- דאג להסתיר זאת. עשה את כל מה שאתה חייב לעשות, תרום למשברים, תשתתף בכל ההצבעות לטובת הקבוצה. המטרה שלך היא ליצור מיסוך שבו איש לא יחשוד בך.

כתוב תגובה

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם