|

Ticket to Ride US – ביקורת

Ticket to Ride US – ביקורת

המשחק Ticket to ride (מעתה ועד סוף המאמר – אני אקרא לו בשם שהיו אמורים לקרוא לו "כרטיס נסיעה") הוא משחק לשניים עד חמישה שחקנים, בעל ת'מה של פריסה של קווי מסילת ברזל ברחבי ארצות הברית ודרום קנדה (האם יש רכבות בצפון קנדה? האם בכלל יש צפון לקנדה?).

המשחק הינו משחק בינוני-קצר באורכו, ומתאים בתור משחק שער לשחקנים לא מנוסים.

 

סוגה: משחקי יורו (משחקים ללא קובייה, עם אלמנט מזל קטן עד לא קיים)

רמת קושי: קלה מאוד (משחק שער מצויין)

אורך: בינוני-קצר (כ20 דקות לשחקן).

ת'מה: פריסת מסילות ברזל.

כבדות המשחק: משחק קל מאוד. משחק שער מצוין.

רכיבים: לוח משחק, קרונות פלסטיק מחולקים ל5 צבעים (1 לכל שחקן), קלפי משימות, קלפי רכבת, סמן נקודות.

 

מהלך המשחק:

במשחק עצמו אתם משחקים בעלי חברות רכבות שמנסים להקים כמה שיותר קווים ברחבי ארצות הברית.

בתחילת המשחק אתם מקבלים משימות – קלפים עם שתי שמות ערים (ומיקומן על המפה) וכן מספר בפינה -זהו הניקוד של הקלף. המספר הזה הוא הניקוד שתקבלו אם בעת סיום המשחק הצלחתם לחבר בין שתי הערים הללו באמצעות רשת של רכבות, אך הוא יופחת מכם כקנס אם תכשלו בעת הסיום לחבר בין שתי הערים המדוברות.

לכן קלף עם משימה גדולה ששווה הרבה נקודות – הוא גם בעל סיכון רב.

את הרכבות אתם בונים באמצעות קלפי הרכבת – כדי להקים מסילה עליכם לזרוק קלפים לפי הכמות הנדרשת לכל מסילה, כאשר הקלפים חייבים להיות מאותו הצבע.

 

בתורכם אתם יכולים לעשות אחת משלוש פעולות:

  • לקחת משימות (עליכם לקחת 3 משימות ולבחור לפחות אחת מתוכן)
  • לבנות רכבת אחת (את כל קרונותיה בבת אחת)
  • לקחת שני קלפי רכבת מהקלפים הפתוחים בצד או מהקופה. שימו לב – ג'וקר שפתוח נחשב כשני קלפים מבחינה זו, על כן תוכלו לקחת רק ג'וקר בתורכם, או שני קלפים אחרים. אם לקחתם כבר קלף, לא תוכלו לבחור בג'וקר בתור קלף שני. ניתן לערבב בין לקיחה של קלפים פתוחים וקלפים מהקופה.

 

מטרת המשחק:

מטרת המשחק, כמו בחלק נכבד במשחקי היורו, היא לצבור את מרב הנקודות עד שלב הסיום.

כאשר לשחקן מסוים נשארו רק שני קרונות שהוא יכול לבנות איתם (או פחות), מתחיל הסיבוב האחרון, עד שאותו שחקן משחק שוב, ואז המשחק מסתיים.

ישנן שתי דרכים עיקריות לצבור נקודות – על ידי השלמת משימות ובניית מסילות. משימות שוות את הניקוד שרשום עליהן, אך יש בכך סיכון של קנס במקרה של משימה שלא הושלמה. הדרך השנייה היא באמצעות בניית מסילות – כל מסילה שווה ניקוד לפי האורך שלה (מסילה של קרון בודד שווה נקודה, של שני קרונות שווה שתי נקודות, אבל של שלושה קרונות כבר שווה ארבע נקודות ושל ארבעה קרונות שווה שבע נקודות, ולכן המסילות הארוכות שוות יותר).

ישנה דרך נוספת לקבל עוד מעט נקודות בסיום המשחק – וזה תלוי כבר בשחקנים. לפי חוברת החוקים הרשמית – מי שמחזיק ברכבת הרצופה הארוכה ביותר ללא פניות זוכה ב10 נקודות נוספות בסיום המשחק. בכל מיני הרחבות של המשחק הציעו כל מיני בונוסים נוספים – אבל נשאיר אותם בהרחבות.

 

אפיון המשחק:

כמו כל משחק, גם משחק זה מחולק לחמישה מאפיינים –

מורכבות – כמה קשה להתמקצע במשחק. משחקים קלים הינם בעלי מורכבות נמוכה, משחקים כבדים בעלי רמת מורכבות גבוהה.

מזל – כמה ניתן לשלוט במשחק, ואיזה אלמנטים של מזל יש בו. במשחקים רבים יש אלמנט של קלפים או קוביות – ורמת המזל נקבעת לפי כובד המשקל של אלמנטים אלו.

אסטרטגיה – כמה חשוב לתכנן לטווח ארוך. משחקים רבים נעים בין אסטרטגיה לטקטיקה, כאשר האסטרטגיה הינה כמה ניתן לתכנן לטווח הארוך וכמה זה רלוונטי ולא משתנה למשחק.

אינטראקציה מול שחקנים – כמה אתה משחק מול השחקנים האחרים. האם האינטראקציה ישירה? עקיפה? לא קיימת בכלל?

ריפלייאביליות – כמה המשחק משתנה בכל פעם שאתה משחק אותו? האם הוא יהיה דומה? שונה? האם ניתן לשחזר את אותה אסטרטגיה ולקבל אותן תוצאות?

 

מכיוון שאלו המאפיינים של כל משחק – בואו נבחן את Ticket to ride.

מורכבות: 1 מתוך 5. המשחק די קל להבנה, וניתן להסביר את חוקיו בדקה. כיוון שכמות האפשרויות בכל תור היא מוגבלת, כבר במהלך המשחק הראשון ניתן לזהות מהלכים נכונים אל מול מהלכים שגויים.

מזל: 3 מתוך 5. המשחק מתבסס על קלפים. גם המשימות וגם קלפי הרכבות הינם מחולקים באקראי בהתחלה, וקלפי המשימות לעולם יהיו באקראי. יש בחירה של קלפים במהלך תורך (אם תרצו בכך), ואז תוכלו לבחור דברים לפי דרככם ולא לפי יד המזל – אבל גם זה כאמור מוגבל.

אסטרטגיה: 2 מתוך 5. במשחק יש מעט מאוד אסטרטגיה ארוכת טווח. המשחק מתחיל סימטרי (כלומר, כל השחקנים מתחילים באותה נקודה), וממשיך באקראי. יש להתמקד קודם במשימות, על מנת לא לאבד נקודות, ולצורך השלמתן יש להתמודד עם הפעולות של השחקנים האחרים – המון טקטיקה, מעט מאוד מעבר לשניים-שלושה תורות קדימה.

אינטראקציה מול שחקנים: 2 מתוך 5. כיוון שאין באמת אינטראקציה ישירה בין השחקנים, ניתן היה לחשוב שהמשחק איננו כולל יחסים בכלל בין השחקנים. הדבר איננו נכון – ניתן לחסום שחקנים, ניתן להפריע להם, ולצפות את המהלכים שלהם. הדבר הזה מאפשר אינטראקציה שלילית מינימלית בין השחקנים.

ריפלייאביליות: 2 מתוך 5. הלוח יישאר אותו דבר בכל המשחקים – אך הקלפים שתשלפו ישתנו. ניתן לומר שיש ריפלייאביליות, כיוון שהמשימות משתנות, אבל היא מוגבלת, כיוון שאסטרטגיה כללית (אם קיימת), ניתנת לשימור גם במשחקים הבאים. כיוון שהאסטרטגיה גם ככה מושפעת רבות מהטקטיקה, אז הטקטיקה אכן תשתנה ממשחק למשחק.

 

המלצות

למי המשחק מתאים?

המשחק מותאם לשחקנים מתחילים וקלים, כמו גם למשפחות. אם אתם מחפשים משחק ארוך וכבד – זהו לא המשחק בשבילכם. אם אתם מחפשים משחק שער, שתוכלו לשחק עם בני/ות הזוג, עם ההורים, עם המשפחה, וכל מי שאיננו מנוסה במשחקי לוח, אז המשחק הזה מאוד מומלץ.

המשחק הוא משחק שער לעולם משחקי הקופסא. הוא די פשוט בחוקיו, אבל מאפשר מגוון רחב יחסית של דברים לביצוע.

 

טקטיקות למתחילים

בתור שחקן מתחיל – שים לב למשימות. נסה בהתחלה להשיג משימה אחת ארוכה (בשווי של 15 נקודות או יותר), ולבחור משימות נוספות שמשלימות את המשימה העיקרית. יש להשלים את המשימה הארוכה קודם כל, ולאחר מכן להשלים את המשימות הנוספות.

רצוי מאוד – צברו קלפים לפני שתבחרו עוד משימות. הלוח נראה הרבה יותר פתוח כאשר יש לכם 20 קלפים ביד, ולא 2.

 

טקטיקות למנוסים

נסו לקחת משימה שתוביל מהחוף המזרחי למערבי (או להפך?). קחו אותה בתור המשימה הארוכה, ואז תחברו את כל היבשת של ארצות הברית בקו אחד. אל תוסיפו משימות שמוציאות אתכם מהמסלול. משם קחו משימות נוספות שעוברות בחלק הארי שלהן במסילה שבניתם, כך שיהיה יותר קל משמעותית לסיים אותן. אל תהססו לקחת משימות נוספות גם אם לא סיימתם את המשימות צד שלכם.

להזכירכם – מסילה של 6 שווה 15 נקודות – כמו משימה בינונית.

 

כתוב תגובה

השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם